Descriere
Personalitate relevantă în domeniul simfoniei romantice, al operei sau al concertului instrumental, P. I. Ceaikovski obține o impresionantă sinteză între melosul tributar romanței și cîntecului popular rus și armonia diatonică de natură romantică, cu contramelodii bine detașate și cu o orchestrație la apogeul măiestriei, la acestea adăugîndu-se o profundă originalitate ce se manifestă mai ales în emanciparea alămurilor și în pasajele de virtuozitate a coardelor. Scriind în toate genurile, Ceaikovski a cunoscut o popularitate nelimitată, lucrările sale alcătuind operele de fond ale marilor concerte simfonice internaționale.
În muzica de balet, Ceaikovski este considerat un deschizător de drumuri, ce spulberă concepția potrivit căreia genul în sine ar fi un divertisment, investindu-l cu forță, contur, expresie dramatică. Ingenios ritmate, admirabil scrise pentru mișcarea scenică și beneficiind de o orchestrație încîntătoare, baletele pe muzica lui Ceaikovski—Spărgătorul de nuci. Lacul lebedelor, Frumoasă din pădurea adormită — nu părăsesc niciodată afișul spectacolelor de balet.
Capodoperă a genului, poemul coregrafic în patru acte Lacul lebedelor este expresia perfectei armonii dintre imagine și- muzică, ce sugerează sensibil dialectica stărilor de suflet. Sîntem introduși, prin libretul scris de V. Beghicev și V. Geltzer, într-o lume de basm, în care geniul rău poate preschimba fetele în lebede, dar nu poate înlănțui forța iubirii.
O tînără prințesă este transformată în lebădă, reîntruparea ei fiind posibilă doar noaptea, lîngă ruinele unui castel singuratic.
La o curte princiară, are loc o petrecere la care se aniversează împlinirea majoratului prințului’ Siegfried. în toiul petrecerii, Principesa-mamă își anunță fiul că a sosit timpul să se hotărască în privința alesei sale. în acest scop a fost organizat pentru seara următoare un mare bal la care vor fi prezentate cele mai frumoase fete din ținut. . .
Dorind să fie singur, spre a-și consulta gîndurile, Siegfried se îndreaptă spre lacul ce mărginește parcul castelului.. Vede în depărtare un stol de lebede albe care traversează lacul și care, miracol, odată ajunse pe mal, se preschimbă în fete . . . Tulburate de prezența tînărului, fetele se apropie-totuși, iar cea mai frumoasă dintre ele — Odette — îi destăinuie taina lor. Siegfried e ferm decis să spulbere blestemul; află că acest lucru nu e posibil decît o dată cu nașterea unei iubiri curate, a unui tînăr care n-a mai jurat vreodată cuiva credință și iubire. Odette: e invitată la bal. La gîndul apropiatei-fericiri, prințul rostește așteptatul jurămînt. Zorii grăbiți despart vremelnic pe cei doi îndrăgostiți.
La balul ce umple marea sala a palatului sosesc invitații însoțind fermecătoare fete. Indiferența tînărului prinț este întreruptă de apariția unui sumbru cavaler, în dreapta căruia ‘Siegfried recunoaște imaginea reversului negativ al Odettei. Este de fapt Odillia, sora lui Rotbart — geniul rău—, adusă anume pentru a-1 determina pe tînăr să-și caice jurămîntul. înflăcărarea așteptatei împliniri îl atrage pe Siegfried în capcana duhului întunericului. Odette e amenințată cu neființa. Dîndu-și seama de pericol, tînărul aleargă spre lac, o caută cu înfri¬gurare printre fetele-lebădă.
Într-un tîrziu, apare și Odette care povestește cele petrecute la castel. Una cîte una, lebedele își iau -zborul, pierzînd orice speranță. Dar frămîntarea sinceră a lui Siegfried, care își strigă iubirea curată, o înduioșează pe Odette. Ea îl ascultă, se întoarce și îl iartă. Geniul rău apare dintre ruine, vrînd să-i despartă. Dezlănțuie o furtună necruțătoare, îl lovește pe Siegfried, dar zbaterea îi este zadarnică. Forța iubirii dintre Siegfried și Odette destramă vraja, îl proiectează pe Rotbart în întunericul fără capăt și învăluie în scînteierea luminii de dimineaț^ pe tinerii care și-au dobîndit fericirea.
Discursul muzical relevă un generos melos de amplă respi4 rație, cu evidente nuanțe de romanță și cîntec popular rus,, o armonie senzuală, ritmică pregnantă și o măiastră orche¬strație, în care nu o dată îmbinările timbrale dovedesc 6 îndrăzneală ieșită din comun.
Masivitatea ultimilor romantici, ca și a modernilor, n-ar putea fi concepută în afara aportului ceaikovskian.
Selecțiunile prezentate pe disc sînt cele mai frumoase pagini ale partiturii, oferind, prin forța sugestiei, încîntarea încercată la întîlnirea cu capodopera.
MARTHA POPOVICI
Personality of first relief in the field of the romantic symphony, of the opera or of the instrumental concerto, P. l. Tchaikovsky achieves a touching synthesis between the melos tributary to the Russian românce and popular song and the diatonic harmony of romantic nature, with clearly detached counter-melodies and a perfect orchestration. Tchaikovsky has known an immense popularity, being always pre-sent on the poster of the great symphonic concerts all over the world.
In the ballet music, Tchaikovsky is considered a pathfinder, investing the genre with force, contour, dramatic expression. A masterpiece of the genre, the four-act choreographic poem The Swan Lake represents the expression of the perfect harmony between music and image, suggesting the mood dialectics.
The musical language points out a generous melos with evident Russian romance and popular song, a sensual harmony, an admirable orchestration.
The selection of the present disc comprises the most beautiful pages of the musical score, offering, by force of suggestion, the delight tried at the contact with the master piece.
The libreţto written by V. Beghicev and V. Geltzer intro-duces us in a fairy-tale world, where the Bad Genius can turn girls into swans, but he can’t prevent the love’s force.
Recenzii
Nu există recenzii până acum.