Pagini din filme şi musicaluri (vol. 1)

Disc Vinil » Pagini din filme şi musicaluri (vol. 1)

Pagini din filme şi musicaluri (vol. 1)

Componenţă:
Soliști: Marcel Roșca (1, 9), Elena Grigorescu (2), Daniela Diaconescu (3), Dorin Teodorescu (4, 16), Elvira Cîrje (5, 16), Alexandru Ionița (6, 8, 13), Liliana Pagu (7), Mariana Mirea (8, 10), Florin Diaconescu (11), Rodica Mitrică-Bâdîrcea (12), Mireille Constantinescu (14), Cristian Mihăilescu (15)
Categorie (gen):
pop, classical, stage & screen, musical, theme, romantic
Casa de discuri:
Electrecord
An:
1980
Cod casa de discuri:
STM-ECE 01611
Ţara:
Romania
Muzica (aranjamente):
Aranjamente și orchestra: Cornel Popescu
Versuri (texte):
Texte de Cecilia Silvestri (1-5, 7-9, 11, 12, 14, 16), George Zaharescu (6). V. Timus (10), Nicușor Constantinescu (10, 13), Carina Ioan (15)
Redactor(i) muzical(i):
Ştefan Bonea
Maestru(i) de sunet:
Theodor Negrescu
Grafica:
Em. Chendea
Tiparul:
I.P. Sibiu

175 lei

1 în stoc

Descriere

Sînt cinci decenii de la apariția filmului sonor și cam tot atîtea de la ivirea spectacolului muzical modern pe scena teatrelor de pe Broadway. Amîndouă au constituit, de-a lungul unei Jumătăți de veac, un nesecat izvor de melodii.

 
Melodii care au făcut înconjurul lumii, au cucerit multe milioane de ascultători pe tot globul, au lansat compozitori și interpreți, care — fără pelicula vorbitoare si cîntătoare, fără disc și, mai tîrziu, fără banda magnetizată, ca si bine înțeles fără radio și televiziune — ar fi rămas necunoscuți pentru cea mai mare parte din omenire.

 
Există azi, pretutindeni, numeroase antologii de cîntece din filmele ce ne-au încîntat timp de două ore și din musicalurile care au făcut ocolul pămîntului. Ele conțin cam tot ce e mai puțin efemer în creația de gen, tot ce oglindește etapele evoluției de-a lungul anilor a unei noi arte și a unul nou mod de divertisment.
Ambiția discului de față este, firește, mai modestă. Nu-și propune să fie o antologie, ci doar un binevenit digest din cîteva filme și spectacole muzicale care și-au făcut din cîntec un aliat firesc. Au fost alese de Cornel Popescu și Cecilia Silvestri cu mult gust, cu un mare simț al măsurii și al posibilităților firești de interpretare ce ne sînt proprii, melodii cunoscute și îndrăgite de publicul nostru. Bucurîndu-se de o adevărată celebritate în forma lor inițială șl cu textele originale, ele au fost reconcepute în versiuni vocal-orchestrale inedite, cu texte românești.

 
Am spune că ele au fost „auzite” cu urechi noi — cu urechile noastre, adaptate și adoptate, așa cum se întîmplă de secole cu orice muzică. Oare cine ar nega, bunăoară, că Mozart interpretat de o orchestră franceză sună altfel decît în tălmăcirea unui ansamblu vienez. Sau că o canzonetta napolitană vibrează în cu totul alt chip pe țărmul însorit al Mediteranei decît pe terasa unui local din Hamburg ?

 
De altminteri, cîteva din musicalurile figurînd pe acest disc cu melodiile lor cele mai îndrăgite s-au prezentat și la noi, pe scena Teatrului de Operetă din București. My Fair Lady, Oklahoma și Poveste din Cartierul de vest au făcut serii lungi de spectacole, ca să nu mai vorbim de sutele de mii de spectatori care, în cinematografe, au vizionat filmele Șapte mirese pentru șapte frați, Vrăjitorul din Oz, Kiss me Kate ș.a.

 
Lor le-a fost destinată prezenta înregistrare, pentru ei revin de astă dată melodiile cunoscute, ce vor putea fi ascultate în intimitatea căminului, fără aplauzele sălilor de spectacol.

 
Melodiile „Răpirea Sabinelor” și „Astăzi prima oară” sînt piesele de rezistență ale filmului muzical Șapte mirese pentru șapte frați, care a reînviat balada pe ecran, profitînd de puterea de evocare și de sugestie a muzicii. Compozitorul Gene de Paul a luat subiectul și intonațiile muzicii sale din basmele anglo-saxone, împrumutîndu-le un ton luminos, stenic, optimist. „Tu ești tot ce-n iubire vreau să cred” a fost șlagărul filmului Vrăjitorul din Oz (1939), de compozitorul Harold Arlen, autorul fecund al cîtorva spectacole prezentate în teatrele newyorkeze, cele mai cunoscute fiind Bloomer Girf și Jamaica. Succesul de durată l-a obținut, totuși, cu povestea ecranizată a vrăjitorului din Oz, basm cu tîlcuri morale, deopotrivă de captivant pentru mici și mari: muzica împletită cu amănuntul vizual a contribuit într-o bună măsură la reușita filmului turnat în 1944 la Hollywood.

 

 

După o melodie din filmul muzical S-au întîlnit in luna mai, cîntecele „Orice fată” și „Cînd cerul e sclipitor” sînt șlagărele musicalului și filmului Oklahoma, de prodigiosul compozitor Richard Rodgers, autor a peste patruzeci de musicaluri și al coloanei sonore la cam tot atîtea filme. Numărul cel mai mare de spectacole — 2012! — pe scena teatrului St. James din New York l-a realizat însă cu emoționanta poveste de dragoste și de violențe a fermieri¬lor din Oklahoma, a cărei premieră a avut loc în 1943. Nu peste mult se vor împlini patruzeci de ani de la acea memorabilă first night, însă cîntecele lui Richard Rodgers și-au păstrat nealterată tinerețea, figurînd în repertoriul standard al posturilor de radio și televiziune, case de dis¬curi, orchestre de pretutindeni.

 
Leonard Bernstein este una din cele mai complexe per¬sonalități ale muzicii americane de azi. Dirijor aplaudat în lumea întreagă, compozitor celebru, profesor cu remar¬cabile calități pedagogice, conferențiar încîntător și autor de eseuri despre muzică, el a indicat o nouă orientare și a statuat „ijh npu nivel musicalului prin Poveste din Cartierul de vest (1957″). Nu se poate condensa mai mult decît a fâcut-o el trepidația halucinantă a marilor metropole ame¬ricane în cîntecele și scenele coregrafice ale musicalului urzit pe tema tragediei „Romeo și Julieta”. Melodiile „Măria”, „Sînt frumoasă” si „Numai tu” reflectă, cu o artă desăvîrșită, precis si direct, sufletul însetat de miracole al unui tineret rătăcit în cetățile de fum și oțel ale Lumii Noi.

 
„Bine e la țară” este un cîntec cu reminiscențe folclo¬rice din musicalul Un violonist pe acoperiș, compozitor Jerry Bock (1964), după povestirile lui Șalom Alehem. Din cel mai mare succes de public de;pînă acum al musicalului american, My Fair Lady de Frederick Loewe (1956), care a bătut toate recordurile cu 2717 spectacole la teatrul Max Hellinger din New York, figurează pe disc melodia „Aș fi putut dansa”, iar din bogata creație a lui Cole Porter — poate unul dintre cei mai originali compozitori americani de musical — renumita „Begin the Beguine”, care a popularizat bighina ca dans pe mapamond. Dansul a fost dat între timp uitării, fiind înlocuit de altele, dar melodia lut se mai cîntă și azi. „Visul de o vreme” este unul din succesele musicalului Kiss me Kote (1948) de același compozitor.

 
În încheiere, „Vino și tu” din opereta Marco Polo de Francis Lopez, „O mică florăreasă” din Picdnina de Eldo di Lazzaro și „Ah, iubito!” din Timpul chitarelor, tot de Lopez, completează sulta succeselor înlănțuite, ca un șirag de mărgăritare sonore, pe discul destinat atît celor ce iubesc melodia șl înveșmîntarea ei orchestrală colorată, cît și celor ce doresc să aibă o privire de ansamblu asupra unul nou gen în arta de azi a spectacolului.
Atît musicalul, cît și filmul sonor au dat naștere la noi modalități și la o nouă exigență în muzica distractivă, încît publicul larg nu se mai delectează doar cu ingenultă-țile perimate ale operei tradiționale — stima noastră nu încetează, firește, față de excepțiile ce se numesc Offenbach, Strauss, Millocker, Lehár, Kálmán —, ci și cu emoția liedului mare, ca în „Măria” de Leonard Bernstein, sau a baladei cu iz popular, ca în melodiile lui Richard Rodgers.
Audiția poate fi, astfel, nu doar plăcută, ci și instructivă, sporind continuu exigența discofililor față de calitatea artistică a genului ușor.
GEORGE SBÂRCEA

playlist

Gene de Paul
1. ȘAPTE MIRESE PENTRU ȘAPTE FRAȚI: „Ca și voi cîndva romanii…” (2’55”)
2. ȘAPTE MIRESE PENTRU ȘAPTE FRAȚI: „Astăzi, primăvara…” (2’46”)
Harold Arlen
3. VRĂJITORUL DIN OZ: „Tu ești tot ce-n iubire vreau să cred” (2’40”)
Hamilton
4. S-AU ÎNTÎLNIT ÎN LUNA MAI: „Prieteni dragi ” (3’14”)
Richard Rodgers
5. OKLAHOMA: „Orișice fată spune-ntr-o zi un „te iubesc” (3’04”)
Leonard Bernstein
6. POVESTE DIN CARTIERUL DE VEST: „Măria” (2’55”)
7. POVESTE DIN CARTIERUL DE VEST: „Se-nțelege nici o fată nu-i frumoasă ca mine aici…” (2’50”)
8. PQVESTE DIN CARTIERUL DE VEST: duet „Numai tu” (3’00”)
Jerry Bock
9. UN VIOLONIST PE ACOPERIȘ: „Bine e la țara” (4’10”)
Fr. Loewe
10. MY FAIR LADY: „Aș fi putut dansa” (2’25”)
Col e Porter
11. BEGIN THE BEGUINE: „Toamnele vin și se duc” (3’37”)
12. SĂRUTĂ-MĂ KATE: „Visul, de-o vreme…” (3’28”)
Fr. Lopez
13. SECRETUL LUI MARCO POLO: „Vino și tu ” (2’40”)
Aldo di Lazzaro
14. PICCININA: „O mică, florăreasă” (1’40”)
Fr. Lopez
15. TIMPUL CHITARELOR: „Ah, iubito” (2’23”)
Richard Rodgers
16. OKLAHOMA: duet „Cînd ceru-i sclipitor” (3’15”)

Recenzii

Nu există recenzii până acum.

Fii primul care adaugi o recenzie la „Pagini din filme şi musicaluri (vol. 1)”

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *