Mozart – Serenada nr. 1. Divertisment nr. 1

Disc Vinil » Mozart – Serenada nr. 1. Divertisment nr. 1

Mozart – Serenada nr. 1. Divertisment nr. 1

Orchestra(e):
Orchestra simfonică a Filarmonicii „Oltenia" din Craiova
Dirijor:
Modest Cichirdan
Casa de discuri:
Electrecord
An:
1988
Cod casa de discuri:
ST-ECE 03399
Ţara:
Romania
Redactor(i) muzical(i):
Silviana Sarcă
Maestru(i) de sunet:
Adriana Dan
Grafica:
Ela Panait
Tiparul:
Electrecord

100 lei

1 în stoc

Descriere

Cel mai extraordinar muzician pe care lumea 1-a avut vreodată — notează muzicologul francez Jules Combarieu în a sa „Istorie a muzicii”, referindu-se la Wolfgang Amadeus Mozart — n-a trăit decît 35 de ani ! Cariera sa muzicală abundă în capodopere ; încă din copilărie era deja un maestru.” Printre argumentele sonore care atestă o asemenea fascinantă realitate se află și lucrările cuprinse pe discul de față, lucrări de adolescență scrise însă cu verva, sensibilitatea, inteligența și vigoarea unică ale geniului.
Desigur, primele partituri ale autorului se cei înțelese și în lumina treptatei cunoașteri de către muzicianul atît de tînăr a numeroaselor personalități și școli de compoziție cu care are prilejul să vină în contact de-a lungul frecventelor sale călătorii, în asemenea măsură Salzburgul natal, „apoi Londra, Italia, Mannheimul ori Viena și-au reflectat cu promptitudine sugestiile încît catalogul opusurilor mozartiene timpurii poate fi utilizat cu destul succes și ca index biografic. Dar dincolo de atare influențe firești descoperim impresionanta forță de asimilare și sinteză a creatorului. Iar din variata înclinare de balanță cînd spre elementele artei italiene, cînd spre ale celei austriece, vedem cum se făurește treptat o lume proprie, fericit echilibrată, bogată în semnificații…
Astfel, cultivarea muzicii de divertisment — regăsită sub titluri ca Serenadă, Casațiune, Nocturnă sau Divertisment — se bucură de o deosebită tradiție în Austria secolului al 18-lea, nu numai la Viena — unde răsuna pretutindeni —, ci și la Salzburg — unde Leopold Mozart, tatăl lui Wolfgang, și Michael Haydn treceau drept maeștri. Genul, degajat de o problematică gravă, înrudit cu vechea suită instrumentală preclasică prin alcătuirea sa din mai multe părți contrastante ca tempo și caracter 1-a atras și pe tînărul care compune cu ușurință, cu plăcere.
Abordarea pentru prima dată a muzicii ocazio¬nale, scrise pentru felurite sărbătoriri, s-a întrupat în creația mozartiană la Salzburg, în vara anului 1769, prin 2 casațiuni (KV 63 și 99) și o serenadă (KV 100). Libertatea oferită de structura unor ase¬menea opusuri, destinația pentru un auditoriu care se bucură, posibilitatea includerii unor mici solo-uri antrenează imaginația vie a autorului spre conturarea unei lumi sonore pline de eleganță, de vivacitate și nu lipsită de o notă intimă în părțile lente. Așadar genul în care muzicianul va realiza ulterior capodopere precum Mica serenadă, Serenada „Haffner” sau Serenata notturna a debutat prin Serenada în re major KV IDO, o compoziție scrisă la 13 ani pentru sărbătorirea Universității din Salzburg. Ca instrumente ea solicită partida coardelor, 2 oboi, 2 corni și 2 trompete. Un rol important se acordă elementului concertant, din plinul orchestrei desprinzîndu-se la răstimpuri — singuri sau în duet — oboiul și cornul. În succesiunea contrastantă a celor 8 părți — Allegro, Andante, Menuet, Allegro, Menuet, Andante, Menuet și Allegro — substanța muzicală se degajă luminoasă, expresivă, plină de prospețime.
Pagini consacrate genului de mare popularitate găsim și în producția mozartiană a anului 1771. Primul dintre cele șapte divertismente scrise pentru orchestră de coarde și suflători datează din luna noiembrie. Apărută la Milano, în timpul celei de-a doua călătorii a muzicianului în Italia, partitura Divertismentului — intitulat și Concert — în mi bemol major K V 113 relevă varietatea paletei timbrale și deopotrivă sfera cunoștințelor stilistice al tînărului de 15 ani. Ca arhitectură ea se constituie din 4 mișcări : Allegro, Andante, Menuet și Allegro — asemeni, în esență, unei simfonii. Pe planul concepției o aflăm înrudită și cu spiritul concerto-ului grosso preclasic, prin alternația, în dialog, a grupului coardelor și a suflătorilor, prin robustețea, prin masivitatea sonorităților. Iar ca instrumentație ea înscrie o dată memorabilă : folosirea pentru întîia oară de către Mozart a clarinetului, instrument la a cărui afirmare și emancipare compozitorul a contribuit în mare măsură. Inițial, aparatul orchestral a recurs la grupul coardelor, 2 clarineți și 2 corni, într-o versiune ulterioară acestora li s-au mai alăturat și 2 oboi, 2 corni englezi și 2 fagoți.
Founded on March 3,1947, the Oltenia Philharmonic in Craiova has asserted itself as a powerful source of musical culture in this centre of long-standing Romanian artistic traditions. From 1952 to 1986 its symphony orchestra was directed by Teodor Costin whose contribution to the development of the ensemble proved decisive. Along the years, the orchestra has also per-formed under the changing guest batons of Romanian maestros Theodor Rogalski, Constantin Silvestri, Egizzio Massini, Mircea Popa etc., and of a number of foreign conductors — Ernst Marzendorfer, Kurt Adler, Stanislas Wislocki a.o. The orchestra — either in full or in chamber format — has made artistic tours of Bulgaria, Yugoslavia, West Germany, the Netherlands, France etc.
The current conductor of the Oltenia Philharmonic Orchestra, Modest Cichirdan, a 1965 graduate of the double bass class of the Ciprian Porumbescu Conservatory in Bucharest, made his debut in the country’s musical life as an instrumentalist with the Banatul Philharmonic Orchestra in Timișoara. In the beginning he offered double bass recitals and appeared on the concert podium as a choral conductor. Discovering his vocation for orchestral conducting, in 1968 he set up the chamber orchestra of the Timișoara Philharmonic with which he carried out an intense activity, while receiving guidance from Remus Georgescu, conductor of the Banatul Philharmonic in Timișoara, and from Mircea Cristescu, conductor of Bucharest’s George Enescu Philharmonic. In 1972, Modest Cichirdan was appointed resident conductor of the Botoșani Philharmonic Orchestra, and in 1986 he took over the baton of the Craiova Philharmonic. His repertoire covers all musical periods and styles, naturally comprising Romanian compositions too. His credits include numerous concerts, tours ; recordings for Radio and the Electrecord record company.
LAURA MANOLACHE

English version by Magda Morait

playlist

SERENADA NR. l IN RE MAJOR, KV 100
I. Allegro
II. Andante
III. Menuetto. Trio
IV. Allegro
V. Menuetto. Trio
VI. Andante
VII. Menuetto. Trio
VIII. Allegro

DIVERTISMENT NR. 1 ÎN MI BEMOL MAJOR, KV 113
I. Allegro
II. Andante
III. Menuetto. Trio
IV. Allegro

Recenzii

Nu există recenzii până acum.

Fii primul care adaugi o recenzie la „Mozart – Serenada nr. 1. Divertisment nr. 1”

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *