Descriere
Orga, instrument de predilecţie al Barocului european, etalează prin însăşi alcătuirea sa complexă şi monumentală, resursele cultivate cu magnificienţă de muzica epocii.
Protagonistul — asemenea unor Merulo, Freseobaldi, Pas-quini, Zipoli (în Italia) sau Pachelbel, Buxtehude, Johann Sebastian Bach (in Germania) — este, prin tradiţie, un impro¬vizator strălucit, capabil să descătuşeze spectacular imensul potenţial sonor al instrumentului, şi, totodată, un maestru al dezvoltării polifonice meticulos elaborate şi codificate. Estetica dualismelor şi contrastelor, care se conturează treptat în epoca postrenascentistâ, pretinde frecventa îngemănare, într-o aceeaşi ambianţă modal-tonală, a genurilor improvizatorice de tipul preludiului, toccatei, fanteziei (aparţinînd unui aşa-zis „stil fantastic”, tipic instrumental) cu cele care deriva din motetul coral-polifonic — dus la apogeu de Palestrina ••-cum ar fi ricercarul şi mai ales fuga.
Expresivitatea pe care o dezvolta arta organistică a Barocului izvorăşte astfel atît din vitalitatea pulsaţiei melodice impetuoase, stăvilită sporadic de impunătoare mase acor-dice, cit şi din complexele suprapuneri sau interferenţe de planuri tematice şi timbrale, favorizate de existenţa multiple¬lor claviaturi si registre coloristice ale orgii. In genurile instrumentale ale Barocului persistă întotdeauna un fir condu¬cător : motivul concis, sau factura de semnal a preludiilor, preluate uneori ca model şi în imitaţiile metodice ale fugii, tiparul melodiilor de coral sau al ariilor de largă răspîndire asupra căruia muzicianul brodează ornamente sau şiruri de vanaţiuni, fundamentul ostinat, invariabil, al sunetelor grave ce servesc edificării unor impunătoare eşafodaje, ca în Pas-sacaglia în do minor a lui J.S. Bach.
Discul de faţă cuprinde o selecţie de autori şi piese deosebit de reprezentative îndeosebi pentru evoluţia Barocului-german către momentul de sinteză al tuturor acumulărilor artei şi gindiril componistice europene prefigurat de creaţia marelui Bach.
Preludiul în ml minor de Nicolaus Bruhns (1663—1697); pre¬ludiul şl fuga în do major de Georg Bohm (1661—1733) ‘ca şi variaţiunile Iul Pachelbel (1653—1706), reprezintă modalităţi tipice de tratare a genurilor amintite în tradiţia germanică şi care îşi vor găsi expresia amplificată în creaţiile bachlene de felul .marilor” preludft şi”tugi, al coralelor cu variaţiuni, al partitelor pentru orgă.
Pastorala lui Zipoli (1688—1726) aduce ecourile suavităţii melodice cultivate de maeştrii italieni.
István David, executînd la orga autentic barocă din Mediaş piesele aici înregistrate, se arată a fi un „stilist”, preocupat de redarea muzicii în atmosfera şi coordonatele ce-i sînt caracteristice, distingîndu-se prin claritatea, sobrietatea tu care îşi elaborează proiectul interpretativ. El este şi un pasionat cercetător al fondului de vechi instrumente, autor al monografiei „Orgile istorice din Cluj-Napoca”, (Editura Kriterion, 1983).
Născut la Odorhei — Judeţul Harghita, în 1949, István David a studiat la Conservatorul de muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca (clasa de orgă a profesorului Kurt Mild). A urmat cursurile de perfecţionare cu profesorii Dr. Jiri Heinberger la Praga şi Johannes Ernst Knhler la Weimar. După participarea la concursurile internaţionale „Franz Liszt-(Budapesta, 1978) şi Concursul organizat de Bayerischer Rundfunk (Munchen, 1979) este invitat de Fundaţia cursurilor internaţionale de măiestrie muzicală din Zurich (Stiftung fiir internationale Meisterkurse für Musik Zurich) să urmeze cursurile de perfecţionare susţinute de compozitorul şi organistul parizian Jean Guillou la Alpe d’Huez (1980) şi Rotterdam (1983).
Apariţiile în public ale lut István David cu programe uni¬tare, cum ar fi cel de muzică veche, sau de muzică franceză (1982), Integrala Brahms (1983), Integrala toccatelor de Bach (1985), Integrala concertelor op. 4. de Händel (1985), Programul Liszt (1986) ş.a., stîrnesc un viu interes în viaţa muzicală. A susţinut concerte în R.D. Germană, R.F. Germania, Franţa, R.P. Ungară, U.R.S.S. şi a colaborat la mai multe emisiuni de radio şi televiziune.
Pentru gravarea acestui disc, a fost utilizată o tehnică cunoscută sub denumirea de „gravare cu jumătate de viteză”. Acest procedeu asigură o gravare mai precisă a frecvenţelor înalte, iar reproducerea stereofonică este marcată printr-o mai largă gamă dinamică. Prin acest procedeu, calitatea* auditivă a discului este mult îmbunătăţită, interpretarea artistică fiind spectaculos pusă în valoare.
In cutting the production master of the present disc, a technique known as „half speed mastering” was employed. This process assures a more precise master recording especially in the high frequencies and stereophonic reproduction is marked by a wider dynamic range. In this way, the audio quality of the record is greatly improved.
The present record offers a selection of organ pieces representative of the Baroque, of the German one in particular. The Prelude in E Minor by Nikolaus Bruhns, the Prelude and Fugue in C. Major by Georg Bohm, and the variational manner of Pachelbel’s Aria quarta prefigured Bach’s monumental creations, among which the celebrated Passacaglia in C Minor was one of the acmes of instrumental art of all time.
István David, who is performing on the great Baroque organ in Medias the above-mentioned repertoire, to which he has added a sample of Italian melodic suavity from the same period (Zipoli’s Pastorale), is a fervent promoter of early music and a researcher of historical organs in Transylvania, on which he has written a monograph. Bora in Odorhei in 1949, István David graduated from professor Kurt Mild’s organ class at the Gheorghe Dima Conservatory in Cluj-Napoca ; he next attended the maşter classes given by Dr. Jiri Reinberger in Prague and Johann Ernst Kohler in Weimar. After entering the international competitions of Budapest and Munich in 1978 and 1979, he was invited by the Zurich-based Foundation for International Music Master Classes to attend the courses offered by Paris composer and organist Jean Guillou at Alpe d’Huez (1980) and Rotterdam (1983). Since his student years he has appeared in numerous recitals and concerts in this country and abroad, in the GDR. West Germany, France, Hungary, the USSR. He has also appeared on several radio and tv programmes. István David’s interpretations evince great soberness and an extreme concern for the idiomatic and expressive authenticity of the music, as pointed out by critics too, on the occasion of his recitals: „István David’s public performance has shown us a genuine, gifted artist… lyric by structure… he created a warm .atmosphere, using rich registrations and echoing shadings… he revealed to us his major interpretive qualities'”. (Muzica)
ALEXANDRU LEAHU English version by MAGDA MORAIT
Recenzii
Nu există recenzii până acum.