Descriere
Primul disc de vinil din cariera lui Andrieş !
Bravo ! O atare exclamaţie se naşte involuntar pe buze, exteriorizînd nedisimulata admiraţie a aceluia care va fi parcurs, nu ară crescîndă surprindere, cele 15 «interioare» de suflet ale lui Alexandru Andrieş — altfel spus, un micro-univers de candoare şi sensibilitate, penetrat de subtilele unde ale metaforei . . .
Aidoma unui caleidoscop ce face să scintileze în mirifice policromii cîteva simple boabe de sticlă colorată, aceste artizanale şlefuiri cu luciri diamantine şi prefirări de filigran vin să dezvăluie muguri de idei, de trăiri, de imagini înnobilînd banalul, obişnuitul cotidian, conferindu-i un semnificant, un tîlc anume.
Nu este pentru prima oară cînd un arhitect vădeşte relevante înclinaţii artistice, mai ales în teritoriile sunetului — de amintit în acest sens (ca să ne referim numai la nume înscrise pe genericele unor discuri Electrecord din ultima vreme) Marius Popp, Costin Petrescu, Iulian Vrabete, reprezentînd tot atîtea temperamente, vîrste şi preocupări muzicale pertinente . Dar spre deosebire de aceştia menţionaţi, cel care pînă mai ieri student, este astăzi arhitect, se manifestă într-un perimetru expresiv aparte, vibraţiile sale survolînd dezinvolt arii stilistice mai puţin explorate în peisajul nostru muzical. Ar fi dificil a-i circumscrie creaţiile unui unic gen, întrucît ele acoperă o diversitate de specii sonore de la folk-blues, baladă şi song la bossa-nova, un evantai de ritmuri, tempo-uri, tipuri melodice şi înveşmîntări timbrale spre întruchiparea muzicală a unor variate formule de agreg:re poetică: la un pol, irizaţii de tremurătoare gingăşia, — la celălalt, virulenţa satirică a versului acid !
Dincolo de această pluralitate lexicală a mijloacelor exprimării, ceea ce atrage, farmecă, subjugă în cîntecele lui Andrieş (şi nu avem în vedere doar prezentele secvenţe ci zecile, sutele de piese interpretate prin ani în faţa publicului tinăr pe scene de club, în concerte şi festivaluri) sînt apreciabila francheţe, firescul, cursivitatea necontrafăcută; lirismul sincer şi nou, rod al sensibilităţii asociată în chip fericit cu inteligenţa şi bunul gust, cu simţul . . . arhitectonic al proporţiilor; nota de intimitate comunicativă a expresiei invitîndu-l fără echivoc pe auditor să se identifice cu «interioarele» simţirii artistului.
Dacă semnatarul acestor rînduri ar da curs tentaţiei de a descifra infrastructurile acestor miniaturale poeme sonore, ar însemna să-l priveze pe ascultător de satisfacţia propriilor revelaţii . . . Astfel că mă voi mulţumi să evidenţiez, pe lîngă non-conformismul, prospeţimea versurilor, pe lîngă sugestivitatea rimelor, calitatea muzicală evidentă a realizărilor discului, sesizabilă în autenticul inspiraţiei, în insolitul caligrafiilor melodice de tentă modală, simple dar deosebit de eficiente, ocolind cu bună ştiinţă locurile comune de limbaj; traiecte de sunete ce apar valorificate odată în plus de o infailibilă intuiţie armonică şi deopotrivă de o cromatică extinsă, vie, luxuriantă a. sonorităţilor,- în aranjamente semnate — spre lauda sa — de autorul însuşi.
Este meritul casei Electrecord de a recunoaşte şi legitima astfel, printr-un set de înregistrări memorate pe disc, popularitatea de veritabil trubadur modern dobîndită pînă acum doar scenic de Alexandru Andrieş în rîndurile largi ale tinerilor melomani.
FLORIAN LUNGU
Recenzii
Nu există recenzii până acum.