Descriere
Mă întreb și acum, surprins, derutat, uimit, care e secretul „Sicilienii”, piesa mea cea mai des reprezentată, primită, pretutindeni, cu același entuziasm consecvent. La Teatrul Național „I. L. Caragiale” din București ciclul de spectacole a atins o cifră record : peste cinci sute de reprezentații, performanță ce riscă să fie depășită de reluarea de la Teatrul „Ion Vasilescu”, unde o echipă tînără dă piesei o nouă viață. La Sofia, Riga sau Bratislava farsa mea lirică a cunoscut o primire pe care cronicile de specialitate o consemnează la capitolul „succesul stagiunii”, și, atunci, din nou întrebarea : care e misterul acestei comedii și taina longevității sale ? „Siciliana” este, cum am mai spus, o farsă, în literatura noastră dramatică specia se bucură de -exemple ilustre. „Noaptea furtunoasă” e o farsă genială, iar „Titanic-vals” se situiază în conștiința mea pe o treaptă a admirației absolute. Amintesc aceste două piese glorioase, pînă la care „Siciliana” n-are drept să aspire, fiindcă, de multe ori, competențele noastre acreditate au față de asemenea lucrări o reticență plină de ifose. „Farsă” par a spune specialiștii — „gen minor”. Să mai invoc întru spulberarea ereziei faptul că și Plaut, Moliere sau Shakespeare s-au îndeletnicit cu scrierea unor asemenea piese de carat subaltern ? Mai e nevoie să mă sprijin întru susținerea tezei pe „Medicul fără voie” sau pe „Comedia încurcăturilor”, farse ideale biruind inerția veacurilor ? Noțiunea de farsă e doar o modalitate, un sistem de organizare a materialului dramatic, o proiecție arhitectonică. De aici înainte totul depinde de scriitor, întrebarea impunîndu-se cu o extremă rigoare, în chipul următor : ce material de viață și cît adevăr a încorporat dramaturgul în scheletul ridicat ? Există, fără îndoială, și farse inutile — au fost scrise cu nemiluita între cele două războaie mondiale —, în care fabricanții lor grăbiți n-au vrut să spună nimic. Artizanii respectivi n-aveau alt ideal decît să-și amuze — fără pretenții — un public indulgent. Asemenea lucrări, de facilă digestie intelectuală, intră în uitare cu viteza fulgerului. Rezistă, în schimb, eroziunii vremii acele comedii în care scriitorul și-a propus — în limitele speciei — să transmită publicului un mesaj generos și o fărîmă de adevăr. Dacă „Siciliana” supraviețuiește după aproape cincisprezece ani de la redactare ultragiilor fatale ale vîrstei, înseamnă că ceva tot s-a strecurat printre replici, ceva ce ține de lumina anilor noștri. Nu mi-am luat ca sarcină, atunci cînd am scris farsa, doar să înveselesc o sală de spectacol, deși un asemenea țel nu trebuie disprețuit. Am năzuit să descrețesc frunțile ascultătorilor mei, invitîndu-le, în același timp, la meditație. „Siciliana” este o comedie, dar comedia e un gen serios. Aș îndrăzni să spun : grav. Numai oamenii ce poartă pe umerii lor o mare răspundere știu să rîdă. Rîsul e o armă de tir sigur: proștii se tem și fug, zîmbetul sau hohotul biruitor constituie un medicament de eficacitate recunoscută împotriva imposturii sau nulității morale, leac de efecte profilactice riguroase ; în vecinătatea rîsulu’, ava¬riații spiritului se simt dezvăluiți, arătați lumii cu un index acuzator. Dar comedia și vindecă după ce a cauterizat țesuturi’e compromise.
lată o sumedenie de temeiuri ce mă obligă să scriu pe viitor farse mai bune decît ,,Siciliana”, mai acide, mai necruțătoare. Vă rog descifrați în ultima afirmație un aranjament cetățenesc.
AUREL BARANGA
Recenzii
Nu există recenzii până acum.