Mozart – Simfonia nr. 41 „Jupiter”. Simfonia nr. 25

Disc Vinil » Mozart – Simfonia nr. 41 „Jupiter”. Simfonia nr. 25

Mozart – Simfonia nr. 41 „Jupiter”. Simfonia nr. 25

Categorie (gen):
muzica clasica, simfonica
Orchestra(e):
Orchestra simfonică a Filarmonicii Naționale din Varșovia
Dirijor:
STANISLAW WISLOCKI
Casa de discuri:
Electrecord
Cod casa de discuri:
STM-ECE 0857
Ţara:
Romania
Producător(i):
Înregistrare „Polskie Nagrania" — Varșovia
Asistenţa tehnică:
coperta: gravură de Louis Binet (1744 - 1800) din cabinetul de stampe al Muzeului de artă al R.S.R.
Grafica:
Jean Eugen
Tiparul:
I. P. „Bucureştii-Noi"

100 lei

1 în stoc

Descriere

Lucrările muzicale ale lui Wolfgang Amadeus Mozart (Salzburg 1776 — Viena 1791) sînt tot atîtea ipostaze ale frumosului, ale acelui frumos izvorît din talentul unui artist desăvîrșit. Dăruindu-se total artei sale, « Soarele muzicii » lasă la fiecare pas capodopere realizate în limpezimi de cristal.
Dovedind din fragedă copilărie un talent deosebit, Mozart investește o cantitate uriașe de muncă pînă în ultimele clipe ale vieții, lăsînd moștenire tezaurului muzicii universale o creație ale cărei dimensiuni — atît pe orizontală, cît și pe verticală — par incredibile.
Depășindu-și condiția, de atîtea ori vitregă în scurta lui existență, Mozart realizează prin muzica lui o zonă a purității și clarității, un spațiu în care formele ating perfecțiunea ideală, spațiu în care — stăpîn pe elementele constitutive ale frumosului muzical — se desfășoară cu ușurința specifică geniului.
Uimește cantitatea mare de opus-uri — peste 600 — și timpul scurt afectat pentru compunerea fiecăruia în parte ; uimește marea diversitate de genuri abordate, de la cele mai simple pînă la cele mai complexe, precum și echilibrul perfect al tuturor factorilor constitutivi ce asigură puritatea și frumusețea stilului muzicii sale.
Prospețimea, vigoarea și melodicitatea ce se degajă cu prisosință din fiecare pagină a muzicii acestui creator, pentru care «a cînta » era un imperativ al existenței, fac din Mozart unul dintre cei mai îndrăgiți și populari compozitori, despre care — citîndu-l pe Diderot —, «ca să vorbești ar trebui să-ți moi pana în curcubeu ».
La 10 august 1788 Mozart termină simfonia ce poartă în subtitlu numele părintelui zeilor olimpici — «Jupiter », întruchiparea idealului de unire a înțelepciunii cu forța, apogeul monumentalei sale gîndirii simfonice.
După ce în simfonia sa anterioară intuiește în mod genial crepusculul unei lumi de idei estetice (Simfonia nr. 40 în sol minor K.V. 550 tiind prima lucrare romantică pe care o cunoaște istoria muzicii), Mozart valorifică la cele mai înalte tensiuni emoționale vasta sa experiență, creînd o muzică a muzicii, un templu al gîndirii clasice: Simfonia Nr. 41 în Do major K.V. 551 «Jupiter ». Cu toată complexitatea savantă a realizării, rigoarea construcției nici nu poate fi bănuită, senzația de ușurință și de naturalețe dominînd de la primele măsuri pînă în final. Suflul larg al frazelor muzicale, simetria lor, prezența diatonicului sînt elemente ce asigură lucrării generozitate și seninătate.
Partea I, Allegro vivace, este construită pe opoziția dintre prima temă, vijelioasă și viguroasă, și replica ei, tema a doua, de un cuceritor lirism, în ciuda contras¬telor, învolburate în desfășurări ample, muzica acestei mișcări își păstrează în permanență echilibrul clasic, în partea a II-a. Andante cantabile, o temă lirică expusă de viori este urmată de acordurile sincopate ale celei de-a doua teme, dramatice, neliniștitoare, în finalul mișcării, revenirea primei teme readuce atmosfera lirică de la început.
Menuetto, partea a III-a, prilejuiește revenirea la caracterul robust al acestui dans de epocă, după ce, în simfonia precedentă, Mozart îl învestise cu elemente dramatice neobișnuite. Sentimentul de bucurie ce se degajă din aceste pagini, naturalețea și spontaneitatea trio-ului, apoi reluarea primei teme, creează un moment de relaxare înaintea marii confruntări a finalului.
În partea a IV-a, Molto Allegro, pana lui Mozart îmbină strălucit sonata cu fuga, transformînd un final de simfonie într-un grandios monument al gîndirii simfonice a tuturor timpurilor. Canonul simplu sau dublu, direct sau recurent, fugato-ul nu constituie cadre rigide pentru compozitor, care transformă cele două fugi ale mișcării în scăpărări de foc ale inspirației melodice.
Cu această pagină, Mozart încheie un ciclu de existență al simfoniei. După «Jupiter » urmează « Eroica » lui Beethoven.
«Genialitatea prodigioasă — după cum afirmă Richard Wagner — dovedită în « Trilogia simfonică ») l-a ridicat pe Mozart deasupra tuturor artelor, maeș¬trilor și secolelor ».
Simfonia nr. 25 în sol minor K.V. 183 a fost compusă în anul 1774. Respectînd schema de construcție a simfoniei haydniene — revoluționarea genului petrecîndu-se peste mulți ani, odată cu ultimele simfonii — lucrarea de față conține în germene toate atributele maturității componistice ale lui Mozart: echilibru, acuratețe și bogată inspirație melodică.
Structurată prin înglobarea a două mișcări lente (Andante — dominat de accente dramatice și Menuetto — șăgalnic și sprințar) între două allegro-uri vigu¬roase, Simfonia îi oferă compozitorului posibilitatea potențării emotive pe spații largi, generoase, capabile de a răspunde bogăției de idei pe care o conține.
Partea I, Allegro con brio, rezolvă în mod firesc contradicția evidentă a celor două teme ce stau la baza formei de sonată, ajungînd în dezvoltare la elanuri nestăvilite, în partea a II-a, Andante, domină o atmos¬feră de meditație cu accente dramatice și suflu liric. Partea a III-a — Menuetto —, moment de voioșie rustică într-o atmosferă senină, este urmată de Allegro — partea a IV-a — ce încheie lucrarea într-o mișcare vioaie, în care temele și dezvoltările lor ating profunzimile unui stil complex, puternic conturat încă din această perioadă.
GEORGE DRAGA

playlist

SIMFONIA NR. 41 ÎN DO MAJOR K.V. 551 (”JUPITER”)
1. Allegro vivace, 2, Andante cantabile, 3. Menuetto-Allegretto, 4. Finale – Molto allegro

SIMFONIA NR. 25 ÎN SOL MINOR K.V. 183
1. Allegro con brio, 2. Andante, 3. Menuetto, 4. Allegro

Recenzii

Nu există recenzii până acum.

Fii primul care adaugi o recenzie la „Mozart – Simfonia nr. 41 „Jupiter”. Simfonia nr. 25”

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *