Tudor Dumitrescu (pian) – Ceaikovski, Mozart, Scriabin

Disc Vinil » Tudor Dumitrescu (pian) – Ceaikovski, Mozart, Scriabin

Tudor Dumitrescu (pian) – Ceaikovski, Mozart, Scriabin

Artist (grup, formaţie etc.):
Tudor Dumitrescu
Categorie (gen):
muzică simfonică (clasică)
Orchestra(e):
Orchestra simfonică a Filarmonicii ,,George Enescu" din Bucureşti
Dirijor:
Pedro Ignacio Calderon (1)
Casa de discuri:
Electrecord
An:
1979
Cod casa de discuri:
ECE 01460
Ţara:
Romania
Producător(i):
(înregistrări Radio din concerte)
Grafica:
Puiu Manu
Tiparul:
I.P. "Filaret"

250 lei

1 în stoc

Descriere

Mort la doar 20 de ani, in groaznica noapte a cutremurului care a secerat fără milă mii de vieți omenești, Tudor Dumitrescu s-a afirmat în scurta lui existență, de parca ar fi fost o clipire de ochi, ca unul dintre cei mai dotați pianiști ai generației sale (n. 6 decembrie 1957 – d. 4 martie 1977).

Incă de la 4 ani a studiat muzica în familie, beneficiind de îndrumarea competentă a tatălui său, compozitorul Gheorghe Dumitrescu. Dintre profesorii lui merită a fi citați ți Lidia Cristian, Gheorghe Halmoț, Cella Delavrancea si, nu în ultimul rind, Dan Grigore. Intre anii 1972—1973, Tudor Dumitrescu a participat la vestitele cursuri de la Weimar, cu profesorii Dieter Zechlin și Frantisek Rauch, ca apoi să se specializeze la Geneva, sub conducerea marelui pianist Nikita Magaloff. Talent ieșit din comun, cu sclipiri de geniu, un fel de „eufonie a vulcanilor”, înclinat spre o muzică romantică, pe care a interpretat-o întotdeauna cu o forță telurică ți cu un fior dramatic copleșitor, Tudor Dumitrescu a dat primele concerte în țară — la București, Cluj-Napoca, Satu Mare, Craiova, Timișoara, lați, Sibiu, Galați — eu Filarmonicile respective, la care se adaugă ți reuşitele lui recitaluri, unde a interpretat cu un real succes piese de muzică de cameră din repertoriul național ți universal. A concertat ți dincolo de hotarele țârii, iar in această privință reliefăm izbînzile sale artistice avute la Weimor, Geneva, turneele din Polonia și participarea la Festivalul Interforum din Ungaria. Pentru meritele sale excepționale a fost distins cu Premiul I la Concursul republican din 1973, cu Medalia de aur a Festi¬valului tineretului ți studenților de la Berlin, ca în anul 1974 sa obțină Premiul tînârului interpret — decernat de secția de critică a A.T.M.
Repertoriul, in pofida tinereții, a fost vast! Tudor Dumi¬trescu a aprofundat lucrările cele mai reprezentative ale lui Scarlatti, Bach, Haydn, Beethoven. Chopin, Liszt, Brahms, Ceaikoyski, Rachmaninov, Skriabin, Prokofiev, Enescu etc. Critica poloneză (Kurier Lubelski) scria, in anul 1974, că: „…in interpretarea Concertului nr. 1 de Liszt, Tudor Dumitrescu a arătat un ton hotărît și emoționant, o tehnica precisa ți dis¬ciplina artistica. Tînârul pianist ajunge cu aceeași ușurință de la o nuanță pianissimo pînâ la un gigant fortissimo. Sub¬stanța interpretării sale M botează pe o sinteză, intre ele¬mente ca: o uimitoare cultura muzicală, gust rafinat ți o fenomenala agilitate”, iar criticul român Alfred Hoffman nota: „Concertul nr. 1 in re minor de Brahms ne-a arătat pe pianistul Tudor Dumitrescu in cea mai buna formă a sa: impetuozitatea sa temperamentală a fost suplu adaptată cerințelor expresive atit de complexe ale stilului brahmsian, caracterul vulcanic al cîntului solistului fiind dublat de o timpurie ți nobila reținere ți reflexivitate. Pianistul a fost cu adevărat cufundat in substanța muzicală, interpretarea izvorînd din adevărul emoțional al partiturii ți slujindu-l cu neabătută fidelitate”.

In Concertul nr. 1 de Ceaikovski, editat pe acest disc, Tudor Dumitrescu ne apare ca un romantic tumultuos, cu un remarcabil simț al frazării ample, generoase. Totul este pa¬siune ți elan nestăvilit… In partea lentă, pianistul pare a ne sugera peisajul rus, cu stepa nostalgica, ața cum l-a pictat Repin. In final. Tudor Dumitrescu este inundat de lumină, de parca sufletul său s-ar fi contopit pînâ la identificare cu „calda tresărire dinspre viitorimi”..

Tudor Dumitrescu a știut să reliefeze conținutul romantic — am spune vizionar! — al Sonatei nr. 14 in do minor de Mozart, menținîndu-se însă in cadrul unei forme clasice.

Tînârul pianist a preferat, nu odată, sa se apropie de acele opere ale clasicilor, in care se prefigurau eufonii romantice…

În largul său s-o simțit interpretînd Studiul in do diez minor de Skriabin, evidențiind un colorit sonor răscolitor, am spune chiar pictural.

Ascultindu-i ți reascultîndu-i înregistrările, am ajuns la concluzia că Tudor Dumitrescu a fost, înainte de toate, un muzician cu o sensibilitate puternică, de un temperament latin prin excelență, înflorindu-se precum poienile la sosirea lunii mai. A știut să „narcotizeze” publicul, generind o extatică ambianță orfică,
Tudor Dumitrescu a compus — cu har — piese pentru pian, lieduri, o profundă lucrare pentru violoncel solo, dovedindu-se a fi un muzician multilateral, departe de tipul de solist preocupat doar de virtuozitatea cu scop în sine. Nu-i lipsește cantabilitatea de amplă respirație, după cum nici combinațiile armonice cromatice, îndrăznețe, nu ii sint necu¬noscute. Relevă o mare afinitate pentru varietatea ritmică ți timbrală și, totodată, un apreciabil simț al arhitecturii. Muzica lui — ca ți arta-i interpretativă — se înscriu in orbita unui neoromantism cu nostalgii clasice. Nu odată recurge la intonații populare pe care reușește să le „alchimizeze” și să le integreze expresiv in neliniștitul său discurs sonor.

Un destin crud l-a smuls din mijlocul nostru. Cei ce l-am auzit, ii vom păstra o duioasă amintire. Deoarece el ni se va destăinui mereu prin limbajul inefabil al lumii Euterpei, așa cum ni se destăinuiesc „brazii in viori.,,”.

DORU POPOVICI

Né en décembre 1957 et mort le 4 Mars 1977, pendant le terrible nuit du tremblement de terre, qui a détruit sons pitié des milliers de vies humaines à Bucarest, Tudor Dumitrescu s’est affirmé, pendant sa très courte existence, comme un des pianistes les plus doués de sa génération.

Il a commencé à étudier la musique à l’âge de quatre ans, avec son père, le compositeur Gheorghe Dumitrescu. Parmi ses professeurs il convient de citer Lidia Cristian, Gheorghe Halmos, Cella Delavrancea et Don Grigore. En 1972—1973, Tudor Dumitrescu a participé aux cours de Weimar, pour se spécialiser ensuite à Genève avec le grand pianiste Nikita Magoloff. Talent hors pair, avec des éclats de génie, manifestant un penchant vers la musique romantique, qu’il interprétait toujours avec une force tellurique, Tudor Dumitrescu a concerté à Bucarest et dans les principales villes de Roumanie avec les orchestres symphoniques respectives, donnant en même temps des récitals hautement appréciés. Parmi ses succès à l’étranger, il convient de citer les concerts à Weimar, en Pologne, ainsi que sa participation au festival Interforum en Hongrie. Pour ses mérites exceptionnels, il a été distingué du Premier Prix au concours républicain de 1973, de la Médaille d’Or au Festival de la Jeunesse et des Etudiants de Berlin, ainsi que du Prix du Jeune Interprète, décerné en 1974 par la section de critique de l’Association Roumaine du Théâtre et de la Musique.

Son répertoire était vaste, comprenant des œuvres représentatives de Scarlatti, Bach, Haydn, Mozart, Beethoven, Chopin, Liszt, Brahms, Tchaïkovsky, Scriabine, Prokofiev, Enesco. En même temps Tudor Dumitrescu a prouvé la possession d’un talent remarquable de compositeur, en écrivant des œuvres pour piano, pour violoncelle, des lieder, qui relèvent une grande affinité pour la variété rythmique et timbrale et un appréciable sens de l’architecture.
Un destin cruel l’a enlevé beaucoup trop tôt. Ceux qui l’ont écouté lui garderont un souvenir inoubliable. Ce disque, réalisé à partir d’enregistrements de concerts publics, est destiné à prolonger et à réactualiser ce souvenir.

playlist

Piotr llici Ceaikovski
CONCERT NR. 1 PENTRU PIAN ȘI ORCHESTRĂ ÎN SI BEMOL MINOR, OP. 23 (31’00”)
I. Allegro non troppo e molto maestoso
II. Andantino simplice
III. Allegro Con fuoco
IV.

Wolfgang Amadeus Mozart
SONATA NR. 14 PENTRU PIAN ÎN DO MINOR, KV 457 (I8’08”)
I, Molto allegro
II, Adagio
III, Allegro assai

Alexandr Skriabin
STUDIU PENTRU PIAN ÎN DO DIEZ MINOR, OP. 2 NR. 1 (3’03”)

Recenzii

Nu există recenzii până acum.

Fii primul care adaugi o recenzie la „Tudor Dumitrescu (pian) – Ceaikovski, Mozart, Scriabin”

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *