Frida Boccara – Ballade de Lady Jane

Disc Vinil » Frida Boccara – Ballade de Lady Jane

SKMBT_C25019080814550_0011

Frida Boccara – Ballade de Lady Jane

Artist (grup, formaţie etc.):
Frida Boccara
Categorie (gen):
pop
Orchestra(e):
Alain Goraguer
Casa de discuri:
Electrecord
An:
1969
Cod casa de discuri:
EDD 1235
Ţara:
Romania
Stare:
foarte buna, aproape nou
(vezi aici cum clasificam starea vinilurilor)
Grafica:
Dimitrie Sbiera
Tiparul:
I.P. Fabrica de Timbre

145 lei

4 în stoc

Descriere Produs

Frida Boccara a apărut pe firmamentul artei pentru a ne dărui noi încredinţări că — întocmai cum socotea Dante cînd o privea pe Beatrice — în universul frumosului, miracolul se poate produce.

Cunoscută personal, cucereşte prin modestie, bun gust, duh, ca şi prin acea graţie cu care se nasc oamenii deosebiţi, şi care e oferită tuturor fără eforturi şi fără ostentaţie.

Dar cine i-ar putea defini personalitatea ? Cine ar şti să-i descifreze taina ?

Unii spun că numele de Boccara s-ar trage din numele lăudatei cetăţi a basmelor orientale, leagăn al lui Nastratin Hogea cel iscusit şi drept: Buhara. Coborîtă din jocul de irizări şi umbre al legendei, Frida poartă în priviri nos¬talgii străvechi, iar vocea ei •—• necontenit izvor de frumuseţe generos revărsată — aduce în inimi aceeaşi căldură şi emoţie, ca şi istoriile pline de fapte minunate, depănate cu veacuri în urmă de necăjiţii ceaihanelor de la soare-răsare.

Strămoşii artistei erau din Livorno — Italia. De acolo, familia s-a mutat la Casablanca, în Maroc, unde a văzut lumina zilei şi Frida şi Lina — sora şi pianista ei — şi fratele împreună cu care cînta „Negro spirituals”. Spirit căutător, îndrăgostit de cultură, Frida şi-a avut anii ei de studii, specializîndu-se la universitate în latină şi greacă şi urmînd în paralel — cu seriozitatea care o caracterizează —• cursurile de canto. Era destinată cîntului clasic, fiind de copil mîndria unei familii de artişti în care bunica şi mama cîntau şi în care o mătuşă — numită tot Frida Boccara — cucerise Premiul Romei pentru pictură. Studentă fiind, nu s-a refuzat nici unei experienţe artistice. La Casablanca, numele ei era legat de cei ce animau originala „La Baraque”, teatru în care intrarea era gratuită, urmînd ca doar cei cărora le plăcuse spectacolul să plătească biletul… la ieşire.

Dar, între interpretarea a două arii de Gluck sau Wagner, fata cu „vocea de fluviu adine”, cum i se spunea, nu dispreţuia nici cîntecul- zis pe nedrept „uşor”. De aceea, atunci cînd un mare impresar a cunoscut-o la Casablanca şi i-a cerut entuziasmat, să-i cînte „tot ce ştie”, Frida dispunea de un repertoriu pe cît de rafinat, pe atît de vast şi de variat. Chemată la Paris, în cea mai severă şi mai exigentă cetatea cîntecului, a început o triumfală carieră în Franţa. La rîn-dul lor, întîlnirile artistice internaţionale i-au făcut numele pretutindeni cunoscut în Europa. Barcelona, Palma de Majorca, Stockholm, Sopot — marchează pe harta succeselor Fridei tot atîtea etape importante. Aceasta, înainte de Premiul I la Festivalul „Euroviziunii”, desfăşurat în 1969 la Madrid şi de cele două menţiuni (a juriului internaţional şi al criticii), cucerite în acelaşi an la noi în ţară — la Braşov, unde „Cerbul de aur”, după cum spun mulţi, ar fi avut o straşnică dorinţă să fie al ei.

Dar pentru Frida Boccara blazonul cel mai de preţ îl constituie nu sufragiile juriilor, ci omagiul publicului. Şi în această direcţie, n-a avut tristeţi. Nefăcînd nici o concesie gus¬tului îndoielnic, avînd, în selecţia repertoriului, criteriile severe ale calităţii şi originalităţii, Frida Boccara cucereşte tocmai pentru că nu se vrea ,,vedetă” în sensul de a căuta succesul cu orice preţ, de a accepta ieftinul şi eclecticul impuse de schimbătoarea „modă”, ci pentru că este con¬vinsă că artistul autentic îşi respectă întotdeauna linia şi ţinuta.

Că aşa stau lucrurile o demonstrează şi cîn-tecele pe care vi le oferă, prin acest disc, Casa „Electrecord”. Vom reîntîlni aici fermecătorul „Un pays pour nous” din „West Side Story” pe care ni 1-a cîntat la Braşov, ca şi acea nestemată ce se numeşte „Un jour un enfanl” şi a cărei interpretare ne-a dezvăluit cît de adîncă e înţe¬legerea Fridei pentru poezie.

Vom asculta, fără îndoială, plini de încîntare, spirituala poveste a lui „Johnny, jambe de boi’s” (în prelucrarea modernă a Linei Boccara), tot astfel cum vom trăi marea emoţie a purităţii liniei melodice a lui Bach, prin „L’enfant- aux symbales”, care nu-şi putea afla interpret mai sensibil, mai inteligent, mai respectuos.

Discul Fridei Boccara se va înscrie astfel — pentru iubitorii muzicii de la noi din ţară — în rîndul evenimentelor artistice, iar pentru cei ce au cunoscut-o şi au ascultat-o în sala, unde, atît de repede s-a stabilit acel fluid al simpatiei dintre public şi interpret, el va însemna darul deosebit ce le va îngădui să păstreze nu numai o tandră amintire, dar şi vocea aceea de „fluviu adînc”, despre care vor povesti desigur mai mult metaforele poeţilor.

L. SĂRĂŢEANU

playlist

1. UN JOUR UN ENFANT (Intr-o zi un copil)
E. Stern — E. Marnay
2. BRAND Y
A.Beer — M. Kamanoss, E. Marnay
3. BALLADE DE LADY JANE
(Balada lui Lady Jane)
J. Cordon — E. Marnay
4. AUTREFOIS
(Odinioară)
J. P. Calvet — E. Marnay
5. CENT MILLE CHANSONS
(O sută de mii de cîntece)
M. Magne — E. Marnay
6. JOHNNY JAMBE DE BOIS
(Johnny picior de lemn)
Tradiţional — Lina Boccara, E. Marnay
7. UN PAYS POUR NOUS
(O ţară pentru noi) din „West Side Story”
L. Bernstein — St. Sondheim, E. Marnay
8. L’ENFANT AUX CYMBALES
(Copilul cu talgere)
J. S. Bacn (armoniz. V. de Moraes) — E. Marnay

Opinii

Nu există încă recenzii.

Be the first to review “Frida Boccara – Ballade de Lady Jane”