Descriere
Originar din Perșinari județul Dîmbovița, Ion Dolănescu a manifestat, încă din primii ani ai copilăriei, o sensibilitate muzicală deosebită, concretizată atît prin rapiditatea față de repertoriul folcloric al ținutului natal – pe care-l memora cu multă ușurință cît și prin nevoia-de a cînta, exteriorizată pe cînd avea numai trei ani. Cu toate acestea, debutul său pe scenă ca artist profesionist s-a petrecut relativ tîrziu, cînd depășise deja vîrsta de 20 ani. A avut în schimb o ascensiune ‘artistică foarte rapidă, impunîndu-se unui public foarte larg prin vocea sa caldă, plăcut timbrată, expresivitatea interpretării ca și prin bogăția melodică și poetică a repertoriului său muntenesc, iar mai apoi -și oltenesc de sorginte țărănească, ales cu predilecție din stratul de stil modern al liricii de dragoste, dar abordînd și specii de mai mare complexitate expresivă și tehnico-interpretativă cum sînt doina sau cîntecul epic. O popularitate ieșită din comun a impus, în scurtă vreme, între fenomenele care au generat și generează în continuare epigoni în rîndul debutanților pe scena cîntecului popular, un tip de voce și un stil de intepretare „Dolănescu”. Numărîndu-se în prezent printre interpreții de primă mărime ai cîntecului nostru popular Ion Dolănescu însumează un număr semnificativ de discuri (peste 20), între care s-au remarcat, ca realizări aparte, discul de cîntece de viață nouă, prin care se înscrie în rîndul cîntâreților ce au aport creator personal în lărgirea repertoriului contemporan de origine folclorică și discul de hăulite gorjenești în dialoguri muzicale cu Măria Ciobanu, disc care — dincolo de maniera inedită de prezentare — are meritul de a scoate la lumină bogăția expresivă a unor străvechi structuri melodice specifice obiceiului de primăvară al hăulitului sau huhurezatului.
Evoluția artistică a lui Ion Dolănescu, ilustrată și de prezentul disc, este reprezentativă, pentru tendințele actuale ale artei noastre profesioniste în domeniul muzicii populare. Dintre acestea amintim : lărgirea sferei repertoriale de la zona folclorică natală la cele alăturate ei, sau chiar la zone mai îndepărtate ; sinteza creatoare a unor structuri ritmico-melodice de proveniență diferită, tinzînd spre apropierea stilistică a graiurilor regionale ; abordarea, alături de repertoriul de origine țărănească, a cîntecului de petrecere cu inflexiuni lăutărești orășene ca și a unor specii intermediare, în curs de cristalizare ; amplificarea strofelor muzicale și poetice după modelul unor melodii de joc, ajungîndu-se pînă la 10—14 rînduri melodice și respectiv versuri, uneori cu bogate lărgiri interioare prin interjecții și scurte refrene, sau cristalizarea unei structuri de cîntec tip cuplet-refren în interiorul stro¬felor poetico-muzicale (ex. Mîndro, cînd ne iubeam noi, Toată lumea-i dintr-un neam) ; un pronunțat aport creator personal în alcătuirea textelor poetice pe baza unor formule tradiționale.
Discul de față – ilustrativ pentru etapa de maturitate artistică la care se află în prezent Ion Dolănescu — se impune prin bogăția melodică, cuprinzînd un repertoriu variat ce oferă satisfacție unor gusturi muzicale diverse. Alături de creații cu un pronunțat aport inovator – în sensul tendințelor menționate mai sus — aflăm și cîteva piese ce păstrează parfumul mai vechi al cîntecelor țărănești din Muntenia și din Oltenia subcarpatică, într-o interpretare expresivă, convingătoare.
Dirijorul Marin Ghiocel a realizat un acompaniament discret, apelînd la modalități ce mărturisesc preferința pentru tehnicile lăutarilor de țară din Cîmpia Munteniei.
GRUIA STOIA
Recenzii
Nu există recenzii până acum.