Descriere
În Austria secolului al XVIII-lea muzica avea o dimensiune socială neobișnuită. Se făcea muzică și chiar muzică de ansambluri relativ mari — nu numai cu prilejuri oficiale ci și în cadru particular, familiar sau… sentimental. Ș-a născut astfel o extraordinar de bogată literatură a acestor genuri, să le spunem utilitare — serenade, divertismente, casațiuni toate născute din vechea suită, și concretizate printr-o absolută preponderență a factorului melodic, prin preocupări structurale mai reduse decît în născînda simfonie, prin concizia mișcărilor și libertatea aranjării lor în succesiune, prin diversitatea componențelor orchestrale. Majoritatea acestor lucrări au fost concepute pentru a fi cîntate în aer liber ; unele conțin solo-uri încă timid invididualizate din ansamblu.
Scrisă sau cel puțin încheiată în 1775, Serenada cu solo de vioară, KV 204, în re major (tonalitate violo¬nistică prin excelență !), este una dintre acestea. Cele șapte părți se caracterizează printr-o abundență melodică pusă în valoare prin tratări relativ ample : este îndeosebi cazul admirabilului Andante moderato a cărui nobilă concepție se ridică la nivelul mișcărilor lente ale concertelor pentru vioară, al Allegro-ului care urmează și al amplului Roado final în care alternanța tematică este subliniată prin puternice contraste de mișcare. Individualizarea, rolul important acordat instrumentelor de suflat — flauți, oboi, fagot, corni, trompete — este încă un element care sub¬liniază inserția acestei muzici în demersul major al simfonismului mozartian.
În 1901 debuta o nouă orchestră, inițiată de experimentatul dirijor permanent al Filarmonicii bucureștene, Mircea Cristescu. Alcătuită din unii dintre cei mai înzestrați instrumentiști ai orchestrei simfonice, condusă totdeauna de dirijorul animator, formația a acumulat un repertoriu însumînd mai multe zeci de titluri, mai ales lucrări din baroc, din clasicism dar și din muzica secolului XX. în 1984 această orchestră a concertat în Ungaria („Orchestră pregătită excepțional” nota ziarul budapestan „Magyar Nemzet”) iar în 1986 în U.R.S.S.
Concertmaestrul George Dima este un distins interpret și animator în domeniul muzicii de cameră, fondator al formațiilor Athenaeum (trio cu pian) și Romantica (trio de coarde). A apărut de asemenea ca solist în concertele simfonice ale Filarmonicii „George Enescu”.
În această înregistrare, George Dima susține partea de vioară solo, semnînd și cadențele rezervate instrumentului solist.
Mircea Cristescu, artist emerit, dirijor al Filarmonicii „George Enescu” din 1962, și-a cîștigat o poziție de prim plan în viața muzicală românească, prin înalta ținută profesională a activității desfășurate atît în instituția bucureșteană, cît și în celelalte orașe ale țării. La pupitrul Filarmonicii sau ca dirijor invitat, Mircea Cristescu a concertat în numeroase țări euro¬pene, fiind pretutindeni salutat ca un dirijor remarca¬bil prin cultura interpretării, autenticitatea stilistică, calitatea comunicării cu ansamblul.
În anii 1980—1981 a predat la’ Universitatea din Illinois — S.U.A. cursul „Estetica interpretării, cu aplicații la dirijat”.
Preocupat cu consecvență de păstrarea sub formă de document sonor a actului interpretării, Mircea Cristescu acordă de mulți ani o atenție deosebită înregistrărilor, realizate atît în studiouri ale posturilor de radio românești, elvețiene, cehoslovace, belgiene și din Berlinul de Vest, cît și pentru disc.
Prezenta înregistrare este cea de a doua realizată cu orchestra de cameră a Filarmonicii, în actuala ei componență ; catalogul discografic al lui Mircea Cristescu însumează 68 de titluri în 33 de discuri, toate editate de Electrecord ; dintre acestea, 16 lucrări de Mozart în 11 discuri.
A new orchestra, set up by the experienced house conductor of the Bucharest Philharmonic, Mircea Cristescu, made its debut in 1981. The ensemble, made up of some of the most gifted instrumentalists in the symphony orchestra and led by its founder conductor, acquired a repertoire including several scores of titles, especially baroque and classical works, but also 20th century ones. In 1984, this orchestra concertized in Hungary („an exceptionally trained orchestra” noted the Budapest paper Magyar Nemzet), and in 1986 in the USSR.
Concertmaster George Dima is a distinguished chamber music performer and catalyst, and founder of the ensembles Athenaeum (trio with piano) and Romantica (string trio). He has also appeared as a soloist in the symphony concerts of the George Enescu Philharmonic.
On this recording, George Dima plays the solo violin part and also signs the cadenzas reserved for the solo instrument.
Mircea Cristescu, a merited artist, conductor of the George Enescu Philharmonic since 1962, has won a foremost place in Romanian musical life by the high professional standard of the activity ne has carried out with the Bucharest establishment and in other Romanian cities. At the desk of the Philharmonic or as a guest conductor, Mircea Cristescu has performed in many European countries, and was hailed every-where as a remarkable conductor for the cultured character of his interpretations, their idiomatic authenticity, and the quality of his communication with the ensemble.
In 1980—1981 he delivered a course of lectures on the aesthetics of interpretation, with applications to conducting, at the University of Illinois, USA.
Steadily concerned with the preservation of per-forming acts as sonic documents, Mircea Cristescu has for many years been paying special attention to recordings, which he has made both in Romanian, Swiss, Czechoslovak, Belgian and West Berlin radio studios and on discs.
This recording is the second Mircea Cristescu has made with the current members of the Philharmonic Chamber Orchestra. Mircea Cristescu’s discography comprises 68 titles on 33 records, all released by Electrecord; 16 of them are works by Mozart, making up 11 discs.
RADU GHECIU
English version by Magda Morait
Recenzii
Nu există recenzii până acum.