Recital de orgă – Ilse Maria Reich (Bruhns, Sweelinck, Buxtehude, Bach)

Disc Vinil » Recital de orgă – Ilse Maria Reich (Bruhns, Sweelinck, Buxtehude, Bach)

Recital de orgă – Ilse Maria Reich (Bruhns, Sweelinck, Buxtehude, Bach)

Categorie (gen):
muzica clasica, baroc, renascentist
Casa de discuri:
Electrecord
An:
1986
Cod casa de discuri:
ST-ECE 02896
Ţara:
Romania
Muzica (aranjamente):
Înregistrare realizată la Biserica Sfânta Margareta, Mediaş, iulie 1985
Redactor(i) muzical(i):
Adriana Dan
Maestru(i) de sunet:
Cornelia Andreescu
Asistenţa tehnică:
Fotografia: Edmund Hofer
Grafica:
Ana Golici
Tiparul:
Electrecord

100 lei

2 în stoc

Descriere

Atracţia exercitata de marea literatură muzicală concepută pentru orga este în creştere. Interesul suscitat de tehnica şi arta cînţului la orgă se răsfrînge asupra întinselor domenii ale problematicii specifice şi: se răsfiră în multitudinea dimensiunilor proiectate de creativitatea autorilor de muzică autentică.
Tratarea virtuoză a manualelor şi a pedalierului, combinarea inspirată a registrelor fin acordate şi diversificate, bogăţia paletei timbrale şi dinamica efectelor particulare, înlesnesc o anume apropiere între stiluri, concepţii şi soluţii compoziţionale.
Prin firea lucrurilor, prin funcţionalitatea mecanismelor si dispozitivelor coroborate, orga barocă participă la acest consens al unificării modalităţilor, al învăluirii într-un singur tot. Graţie spectrului ei cromatic, a subtilităţii nuanţelor şi consistenţei mixajelor, orga barocă împleteşte alegoric lucrările intonate într-un rîu, pentru a le lega apoi într-o cunună, ilustrînd în fel şi chip varietatea şi organicitatea filoanelor muzicale baroce.
Individualitatea partiturilor interpretate se păstrează neatinsă, audiţia solicitînd deopotrivă participarea simţirii şi gîndirii. Osmoza fonică stimulează aici adîncirea contemplării estetice.
Poetica muzicală de spiritualitate barocă pătrunde modelarea substanţei şi edificarea formelor sonore. Figurile şi simbolurile ei contribuie la dezvăluirea efectului drămuit cu pricepere, la sublinierea sensibilităţii şi mentalităţii muzi¬cale baroce. Activitatea de creaţie declanşează astfel în perimetrul artei sunete¬lor o atotcuprinzătoare mişcare circulară, extensivă şi densificatoare pe orbitele invenţiei de forme şi genuri contrapunctice.
Creaţiile lui Bruhns, Sweelinck, Buxtehude şi Bach, gravate pe acest disc, accentuează tocmai această orientare a exponenţilor de primă importanţă. Speci¬ile de preludiu, toccată şi fugă, de variaţiuni pe.un lied precum şi tipul complex al triosonatei ilustrează tocmai mersul ascendent al unei evoluţii stilistice, istorice şi culturale.
Muzicile alăturate sugerează atît contrageri raţionale cît şi dispersări emoţionale, străjuite de sisteme de ordine superioare, deosebite prin însăşi tematica abordată, prin frumuseţea intrinsecă a scriiturii instrumentale. Afinitatea trăsăturilor poate fi căutată aici în progresiva arcuire arhitectonică a frazelor principale, unice în fapt şi totodată deschise ipostazierii si reînvestirii în limitele prin¬cipiului identităţii concrete.
Audiţia mijloceşte mai întîi sesizarea unui repertoriu de formule şi întorsături melodice. Procedeele organistice sugerează la rîndul lor înţelesul baroc al pluralităţii valorilor Implicate în formarea expresiei şi îm reliefarea construcţiei compoziţionale. Ridicarea treptată la zenit se aseamănă cu deplasarea centrului de greutate din sfera tehnicii improvizaţiei în sfera ştiinţei elaborării desăvîrşite, din imperiul conglomeratelor de succinte mişcări contrastante în cosmosul marilor forme ciclice, monumentale în severitatea lor impresionantă.
Sclipirile de geniu luminează pretutindeni laturi şi aspecte incomparabile în cele din urmă, dar cu atît mai îmbietoare.

 

Die Anziehungskraft der Orgelliteratur ist in einem ständigen Anwachsen begriffen. Das Interesse für die Kunst des Orgelspiels uhd seine Technik dehnt sich auch auf die Bereiche ihrer spezifischen Problemaiik und die Vielzahl der von der Krativitat grosser Geister erschlossenen Dimensionen aus.
Die virtuose Manual-und Pedaltechnik, die einfallsreicien Kombinationen der fein abgestimmten und breitgefächerten Register, der Reichttum der Farbpalette und der Dynamik spezieller Klangwirkungen, erleichterr eine,gewisse Annäherung der Stile, Konzepte und kompositorischen Lösungen.
Durch die ihr innewohnenden Eigenschaften, sowie durch die Funktionalität der Mechanismen und Werke, nimmt die Barockorgel fall an diesem Konsens der Vereinigung der verschiedenen Modalitäten zur Zusammenfassung zu einem Ganzen. Dank ihres chromatischen Spektrums, der Subtilität der Nuancen und der Konsistenz der Mixturen, flicht die Barockorgel, allegorisch, das Netzerk zu einem Kranz und illusstriert auf diese Weise die Vielfältigkeit und Organik der musikalischen Strömungen des Barocks. Die Individualität der interpretierten Partituren bleibt unangetastet; ihre Rezeption erfordert die gedanken-und gefühlsmäßige Teilnahme des Hörers. Die tönende Osmose stimuliert die Vertiefung der ästhetischen Kontemplation.
Die musikalische Poetik der barocken Spiritualität durchdringt Modellierung und Aufbau der Formen. Ihre Figuren und Symbole tragen zur Enthüllung des mit viel Können-berechneten Effektes bei, zur Hervorhebung der musikajischen Sensibilität und Mentalität des Barocks. Die schöpferische Tätigkeit löst auf diese Weise im Umkreis der gesamten Tonkunst eine allumfassende, ausweitende und verdichtende, Kreisbewegung aus, die auf den Umlaufbahnen der Erfindung von Formen und kontrapunktischen Gattungen wirksam wird.
Die Schöpfungen von Bruhns, Sweelinck, Buxtehude und Bach, die auf dieser Schallplatte eingespielt sind, heben diese Orientierung der bedeutendsten Exponenten der Orgelmusik in einem besonderen Maße hervor. Die Gattung des Präludiums, der Tokkata und Fuge, der Liedvariationen sowie der komplexe Typus der Triosonate, illustrieren den aufsteigenden Gang einer historischen und kulturellen Entwicklung. Die hier erklingenden Werke suggerieren dem Hörer sowohl rationale Verdichtung als auch emotionale Dispersion, die von übergeordneten Systemen überdacht und sich durch ihre Themen und die ihr innewohnende Schönheit der instrumenlalsen Handschrift unterscheiden. Die Affinität der Züge geht aus der fortschreitenden architektonischen Bogenbtl-dung der wichtigsten Phrasen hervor, die gleichzeitig, jeinzigartig und konse¬quent, offene Gebilde gegenüber der Personifizierung und Wiedereinsetzung in die Grenzen des Prinzips einer konkreten Identität darstellen.
Das Erlebnis der Musik vermittelt zunächst die Erkenntnis eines Repertoirs von Formeln und melodischen Wendungen. Die verschiedenen orgelspezifischen Verfahren deuten ihrseits den barocken Sinngehalt einer Pluralität von Werten an, die in die Bildung des Ausdrucks und die Sichtbarmachung des kompositorischen Baues impliziert sind. Das stufenweise Ansteigen zu dem Zenith gleicht der Fortbewegung der Schwerkraft aus der Sphäre der Improvisationstechnik in die Sphäre der vollendeten Wissenschaft der Struk¬turierung, aus dem Bereich der Konglomerate kontrastierender, aufeinan derfolgenden Bewegungen, in den Kosmos großer zyklischer Formen, monumental in ihrer beeindruckender Strenge.
Letzten Endes erleuchten Genieblitze unvergleichbare, aber umso faszinieren¬dere, stets neue Facetten und Aspekte.
WILHELM GEORG BERGER Deutsche Übersetzung: KLAUS KESSLER

Născută la Sibiu, lise Măria Reich este absolventa Şcolii de organişti din acest oraş transilvan, bogat în tradiţii muzicale. A urmat apoi cursuri de specializare cu Jiri Reinberger (Praga) şi Gibert Schneider (Essen), încheindu-şi studiile de perfecţionare artistică la „Hochschule für Musik und Thealer” din Hannover, sub îndrumarea lui Ulrich Bremsteller.
Începînd din anul 1973, Ilse Maria Reich a întreprins numeroase turnee de concerte în: R.F.G., R.D.G., R.S.C., U.R.S.S., Olanda, Danemarca, Berlinul Occidental. R.P.U., Austria, Jugoslavia, Danemarca, Berlinul Occidental, R.P.U.. Austria, Jugoslavia, Norvegia, participînd de asemenea la: „Internationale Orgelwochen Westfalen und Lippe”, „Internationale Orgelwoche Düsseldorf” „Bachfest ’76”, „Bad Hersfelder Festspielkonzerte” R.F. Germania. Internationaler Orgelfestival Olomouc” R.S.C., „Internationale Orgelkonzerte” la Hamburg şi Bremen, „Internationaler Orgelfestival Soro”—Danemarca, Festivalul „Cibinium” — Sibiu, Festivalul „George Enescu” — Bucureşti.

 

llse Maria Reich was born in Sibiu and graduated from the Organ School in that Transylvanian city rich in musical traditions. She subsequently attended the master classes taught by Jiři Reinberger in Prague and Gibert Schneider in Essen, to complete her education at the Hochschule fur Musik und Theater in Hannover, under Ulrich Bremsteller.
Beginning in 1973, llse Maria Reich made numerous concert tours of West Germany, the GDR, Czechoslovakia, the USSR, the Netherlands, Denmark, West Berlin, Hungary, Austria, Yugoslavia and Norway, and appeared at the Internationale Orgelwochen Westfalen und Lippe and Internationale Orgelwoche Dusseldori (West Germany), Bachfest ’76 (West Berlin), Bad Herslelder Festspielkonzerte (West Germany), Internationaler Orgelfestival Olomouc (Czechoslovakia), Internationale Orgelkonzerte in Hamburg and Bremen (West Germany), Internationaler Orgelfestival Soro (Denmark), Cibinium Festival in Sibiu and George Enescu Festival in Bucharest.
English version MAGDA MORAIT

playlist

Nikolaus Bruhns (1665—1697)
1. PRELUDIU ÎN Ml MINOR
Jan P. Sweelinck (1562-1621)
2. ŞASE VARIAŢI UNI PE LIEDUL
„MEIN JUNGES LEBEN HAT EIN END”
ÎN RE MINOR

Dietrich Buxtehude (1637—1707) .
3. TOCCATA Şl FUGA ÎN FA MAJOR
Johann Sebastian Bach (1685—1750)
4. PRELUDIU ŞI FUGĂ ÎN LA MINOR, BWV 543
5. TRIOSONATA NR. 5 ÎN DO MAJOR, BWV 529
Allegro — Largo — Allegro

Recenzii

Nu există recenzii până acum.

Fii primul care adaugi o recenzie la „Recital de orgă – Ilse Maria Reich (Bruhns, Sweelinck, Buxtehude, Bach)”

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *