Descriere
Avîntul romantic, poezia, grația — definesc majoritatea opusurilor lui Felix Mendelssohn Bartholdy, unul din cei mai reprezentativi compozitori ai romantismului muzical german.
Muzician complet, animator al vieții muzicale din vremea sa (conducător artistic al orchestrei Gewandhaus, fondator al Conservatorului din Leipzig etc.), Mendelssohn Bartholdy are marele merit de a fi contribuit la redescoperirea muzicii lui Bach. A scris 12 simfonii de tinerețe, 5 simfonii de maturitate, 3 concerte cu orchestră (două pentru pian și unul pentru vioară), uverturi, muzică de cameră, lucrări pentru pian, lucrări pentru orgă, oratorii, muzică de scenă, lieduri.
Cele cinci simfonii—- scrise între 1824 și 1842 — poartă numere de opus care nu corespund ordinii cronologice în care au fost scrise deoarece, fiind publicate integral după moartea autorului, li s-au atribuit numere de opus în ordinea găsirii partiturilor. Simfonia a III,a in la minor op. 56 («Scoțiană») a fost compusă ultima dintre simfonii, în literatura muzicală romantică sînt frecvente lucrările inspirate de călătorii, paginile de descriere a unor zone geografice îndepărtate, miraj al dorinței de cunoaștere.
În anul 1829, la vîrsta de 20 de ani, compozitorul a făcut o călătorie în Scoția. Frumusețea naturii nordice, prezența istoriei la tot pasul, bogăția folclorului scoțian l-au pasionat ani de-a rîndul, pînă cînd, în 1842, impresiile lăsate de peisajul geografic și spiritual scoțian și-au găsit expresia în paginile descriptive ale Simfoniei în la minor op. 56.
Nostalgia care învăluie impresiile de călătorie este evidentă chiar din introducere. Tema principală, expusă de coarde, se îndreaptă spre un punct culminant, după care se conturează tema secundă, cu caracter elegiac, care continuă prin alte mijloace redarea atmosferei generale de transparentă melancolie.
Partea a doua este un scherzo care aduce o gamă bogată de motive scoțiene. Muzica ritmată, vioaie, subliniată de contrastul dintre cele două teme, folosește instrumente al căror timbru amintește instrumentele specifice ale folclorului scoțian.
O melodie de mare cantabilitate introduce vioara în partea a treia a si mfoniei; atmosfera de calm este întreruptă de accente dinamice, sumbre, care se precipită, conferind secțiunii cen¬trale un colorit întunecat.
Finalul aduce limpezirea tonurilor, pe fundalul înseninat se proiectează din nou o evocare folclorică, după care intonații imnice încheie lucrarea apoteotic.
Așa cum indică autorul, care atinge și în această lucrare culmile perfecțiunii în ce privește forma, cele patru părți se execută fără pauze. Compozitorul preia creator natura dia¬lectică a simfoniei clasico-romantice în armonie cu o bogată inventivitate melodică.
Simfonia a III-a—«Scoțiana» — pune în lumină talentul de orchestrator desăvîrșit al lui Felix Mendelssohn Bartholdy, ca si alte contribuții novatoare, cum ar fi anticiparea masivității lui Berlioz și Korsakov. Uvertura « Visul unei nopți de vară» și finalul « Concertului pentru vioară », ca și unele momente ale simfoniei la care ne-am referit anunță coloritul muzicii interpretative. .
Viziunea interpretativă a Simfoniei in la minor op. 56 de Felix Mendelssohn Bartholdy aparține ansamblului simfonic al Filarmonicii din Arad, condus de reputatul dirijor Nicolae Boboc, cel care ne-a oferit neuitate tălmăciri ale muzicii romantice, precum și ale unui mare număr de opusuri din literatura modernă românească si universală.
One of the representatives of the German musical romanticism, Felix Mendelssohn Bartholdy (1809—1847) has written 12 youth symphonies, 5 maturity symphonies, 3 concertos with orchestra, ouvertures, chamber music, piano and organ pieces, scene music, vocal pieces etc.
The III-rd Symphony in A Minor op. 56 („The Scottish Sym¬phony”)— the last of the five Mendelssohn’s maturity symphonies— has been written as a result of an unforgetable voyage in Scotland. The impressions on the beauty of the Northern nature, on the history presence, on the richness of the Scottisch folklore have merged into a four-part symphony— expressive description of the Scottisch geographical and spiritual landscape.
The form perfection, the melodic inventiveness, the consum¬mate orchestration, the novation aspects — are the arguments of the great popularity this symphony enjoys.
The present interpretative version belongs to the ensemble of the Arad Philharmonic Orchestra, conducted by Nicolae Boboc, to whom we owe numerous hearings of Romantic music, as well as of many works from the Romanian and universal modern musical literature.
MARTHA POPOVICI
Recenzii
Nu există recenzii până acum.